NA CESTÁCH: ŠUMAVA + TIPY NA VÝLETY

Fotky a průřez naší dovolené naleznete v těchto článcích:
1. den
2. den
3. den
4. den
5. den

Dokud to mám ještě čerstvě v hlavě, tak vám sepíši tipy na výlety, ubytování a restaurace. Je toho tu hodně, vše je v dojezdové vzdálenosti autem a vše rozhodně stojí za návštěvu. Samozřejmě něco více, něco méně, ale to už je asi otázka vkusu :-)

Nejvíc děkuji za doporučení Amazing places (kouzelná místa ČR), které rozhodně sledujte na FB a IG, protože jejich tipy a fotky jsou k nezaplacení.

Další díky patří Vendule Be Birdie, která má plný Instagram úžasných tipů na výlety s dětmi. Je mi momentálně velkou inspirací. A jelikož má doma malého satánka v podání Emilky a totálního smíška v podání Beníka, tak je důkazem, že i za občas více psychicky vypjatých situacích to s dětmi jde :-)

UBYTOVÁNÍ:
Nebespán boutique hotel (Kašperské hory)
Když jsme hledali ubytování, tak jsme dostali tisíc tipů na ubytování v Nebespánu. A tak to byla jasná volba. Hotel se nachází přímo na hlavním náměstí v Kašperských horách. Z oken se můžete kochat výhledem do krásné zahrady, kde je obrovské hřiště pro děti, spousta lehátek na lenošení, židle se stoly na hraní deskových her či pojídání těch nejlepších pochutin z jejich restaurace. Velkou výhodou je oplocení pozemku a tak vám vaše děti nikam neutečou. Maximálně do minimístnůstky, kterou obývá místní morče. Druhá strana hotelu je směřována na již zmíněné náměstí, konkrétně na krásný kostel, který v noci nebesky svítí. Obě strany jsou klidné a tak se nemusíte bát ruchu z ulic. My si ale vybrali výhled do zahrady. Přecijen ráno roztáhnout závěsy a vidět zeleň s nebesky modrou oblohou je balzám na duši. Hlavně pro Pražáky, kteří tohle nemají na denním pořádku.

Pokoje se dělí na dva druhy a to apartmány a klasické pokoje. My bydleli v pokoji, který je úplně nově zrekonstruovaný. Koupelna je jedna velká dyzajnovka, avšak vkusná a útulná. Zajímavostí je prosklená zeď, kterou můžete koukat do pokoje a vlastně i z okna. Nejdřív jsme se lekli, že na sebe budeme muset koukat, když půjdeme na toaletu, ale i na tohle mysleli a dali zde roletu. Sice se známe téměř 10 let, ale jsou věci, které si raději necháme sami pro sebe :-)
Jinak má pokoj mini ledničku, skříň, pracovní koutek, odpočinkové křeslo a pohodlnou postel. Připravili námi i dětskou postýlku s peřinkou. Za tohle dávám velké plus, protože ne všude je to samozřejmostí.
Ještě bych zmínila víno nacházející se v ledničce. Sice je za poplatek asi 300 Kč, ale je to nějaké vybrané, které neseženete nikde jinde, jak zde v Nebespánu. A tak stojí určitě za ochutnání. Mysleli i na skleničky, které jsou automaticky přichystané nad ledničkou.

Hotel má vlastní 3 parkovací místa, ale na náměstí je spousta dalších parkovacích míst. Jsou placená, ale místní nám prozradili, že zde parkují odjakživa a nikdy pokutu nedostali. Tohle je ale veřejné tajemství, tak ať to nezakřikneme :-)

Bez parkování se spousta z nás obejde, ale bez jídla ne. A kvůli němu přímo do Nebespána jezdí lidé z celé České republiky. O tom vám ale napíši více v části "restaurace".

Další ubytování neboli doporučení od vás:
Design Penzion Vejrovna
Apartmány u Vavřince
Mlázovy

RESTAURACE:
Nebespán boutique hotel (Kašperské hory)
Jelikož jsem na restauraci slyšela samou chválu, tak bylo povinností sem zajít.Vaří zde rodilý Francouz, který kombinuje českou kuchyni s tou francouzskou za použití lokálních, hlavně šumavských potravin. Například noky s hříbkovou omáčkou ze šumavských lesů. Mají třeba i hovězí po burgundsku z lokální zeleniny, uzenou šunku marinovanou v medu, kterou si zpracovávají sami, stejně tak jako ostatní masa. Málo co kupují již zpracované. Zakládají si na umu šéfkuchaře a tím i vynikají. Co stojí za zmínku jsou i jejich dorty. Ty jim připravuje jejich vlastní cukrářka. A "panebože" to je něco. Cokoliv z jejich nabídky ochutnáte, tak se stane nezapomenutelným gastro zážitkem. A to že jsem toho za svůj život už něco ochutnala.

Kašperskohorský Mini pivovar (Kašperské hory)
Na tento pivovar jste mě také nalákali vy a tak jelikož Nebespán vaří pouze čtvrtek-neděle, tak jsme po ubytování hledali nějaké místo na oběd. Když jsme si prošli náměstí, tak nás Foursquare zavedl sem. A rozhodně recenze ostatních lidí nelhaly.
V nabídce mají "tak akorát" jídel a několik druhů jejich vlastních piv. Arty si dal Amálku a tohle pivo bylo jak samet. Kdybych mohla pít alkohol, tak ho snad dám na ex. Trošku hořčejší je Cikánka, my jsme ale spíš na ta jemnější piva. K jídlu jsem si dali Dančí ragů s bramborovými šiškami a tohle bylo naprosto dokonalé. Nasládlá chuť omáčky se perfektně doplňovala s chutí masa a šiškami. Ochutnali jsme ještě guláš. Ten byl takový ten klasický hospodský podávaný s chlebem a čerstvou cibulí. Té by tam mohlo být více, ale to je opět otázka vkusu. Takže za nás rozhodně doporučujeme.

Rósta kafe (Kašperské hory)
Tato kavárna má vlastní pražírnu a mají zde nejvyhlášenější kávu široko daleko. Já musím ale uznat, že mi více chutnala v Nebespánu. Ale výborná byla. Velký plus mají za Roiboos capuccino. Pro člověka jako je Arty, který nepije kávu je tohle dar z nebes. Měli jsme tak možnost si sednou a vychutnat společně šálek capuccina. Většinou to totiž dopadá tak, že Arty si nedá nic nebo domácí limonádu. A to prostě není ono.
Místo se mi ale moc nelíbilo. Interiér je takový zastaralý a chaotický. Rozhodně to není místo, kde bych si odpočinula. Ale dělají kávu s sebou a tak jsme si vzali kelímek a usrkávali kávu při procházce po náměstí.

Bistro pod nebem (Kašperské hory)
V tomhle bistru jsme bohužel nebyli, ale nakoukli přes okno, protože bylo zavřené. Nachází se ihned vedle Rósta kafe a interiér je úplný opak. Vše je ze dřeva a působí to velmi uklidňujícím dojmem. Stal se mi trochu trapas, když jsem na plnou pusu zahlásila "tady je to tedy mnohem hezčí než v rostě". Vedle mě v tu chvíli stála obsluha z Rosty. Arty se to snažil trochu zahrát do autu, ale nakonec mi to nepřišlo tak trapné, prostě jsem řekla pravdu :-) Obsluha se ale zachovala vkusně a řekla, že dělají vynikající sendviče a koláče a jakmile otevřou, ať si sem určitě zajdeme, že to stojí za to. Takže doporučení předáváme od přímé konkurence :-)

U všech kukaček (Modrava)
Když jsme vyrazili na vlky, tak nám po cestě vyhládlo. Přemýšleli jsem kam zajít na jídlo. Hodně z vás mi doporučovalo Pivovar Lyer. Mě ale odradilo spousta recenzí na Foursquare a Tripadvisoru. Všichni tam píší, že mají sice vlastní dobré pivo, ale obsluha i jídlo stojí za starou bačkoru.
A tak jsem si od vás nechala znovu poradit a doporučili jste mi restauraci U všech kukaček. Autem je to od vlků (viz aktivity) cca 15 minut.
Už při příjezdu na parkoviště jsme věděli, že jsme udělali dobře. Budova byla celá dřevěná a moc krásná. Interiér restaurace je také celý ve dřevě, vkusně zařízený a zdi ozdobené kukačkami (hodinami).
Nabídka jídel je na tuto lokalitu překvapivá, je to vlastně takový celosvětový výběr, jako například marocké kuře, kebab na špejli, štika na variaci čoček, vídeňský řízek nebo třeba francouzská cibulačka. Normálně bych z toho byla znepokojená, protože tak nějak mám ráda, když jídlo zapadá do daného místa a lokality, ale spokojenost zákazníků mě ujistila, že jsme tu dobře. A také že ano.
Obsluha byla moc milá a pomohla nám vybrat. Nakonec jsme si dali francouzskou cibulačku na půl, chléb se škvarkovou pomazánku na půl a já štiku s čočkovým salátkem a Arty marocké kuře s kuskusem. Vše bylo bezchybné a dotažené do posledního detailu. I foodstyling byl perfektní. K tomu jsme ochutnali degustační pivní tácek, který se skládal ze 4 piv po 1 dcl a stál 50  Kč. Což si myslím, že je super a ochutnali jsme lokální pivo.
Určitě bych dala body nahoru za to, že jsou opravdu baby friendly. Je zde dětský koutek, ale myslí i na malá miminka a tak k růstovým židličkám pro starší děti přidali i židličkové lehátko pro novorozence. V tom se Tobínkovi doslova líbilo a my se v poklidu najedli. Oba najednou. Halelůja.
Ještě bych určitě pochválila celkovou údržbu restaurace a toalety. Vše absolutně čisté a voňavé.

Slunečná kavárna (Srní)
Tuto kavárnu vlastní Blanka Milfaitová, známa jako marmeládová žena. Tyto marmelády obletěly svět a dokonce si je zamilovala britská královna. Kvůli nim se sjíždí lidé z celé republiky, možná i světa. Já jsem je ochutnala i několikrát, protože si je lze v Praze koupit na farma trzích či objednat na internetu.
Jelikož tuto kavárnu vlastní přímo Blanka, tak jsem od ní čekala nemožné. Trošku mě šokovaly recenze na Foursquare, ale nenechala jsem se jimi odradit. Vyrazili jsme sem a bohužel i přes informaci, že je otevřeno, bylo zavřeno. Takže jsme jeli zbytečných 40 km.
Nakonec jste mi psali, že je dobře, že jsme tam nešli, že prostředí a nabídka není vůbec dobrá. Proč vám to sem do doporučení píši? Protože i tak se našli tací, kteří říkali, že je to tam moc fajn a tak je asi na člověku, aby si utvořil vlastní názor.

U Štěpána
Ke Štěpánovi jsme se chystali opravdu dlouho a musí říct, že vlastně tahle restaurace byla popudem celého našeho výletu.
Od chvíle, kdy jí navštívil Zdeněk Pohlreich v Ano, šéfe! jsme věděli, že sem se jednou určitě podíváme. A jak to bývá u nejvíc profláknutých věcí, tak nám to opravdu trvalo. Ale důležité je, že jsem se sem nakonec dostali.
Restaurace má nádhernou vlastní zahrádku plnou ovoce a jedlých květů, které používají na ozdobu všech servírovaných jídel. Za zahrádkou se pasou krávy a pobíhají králíci. Pro teplé dny jsou zde lehátka, takže si stačí koupit něco dobrého k pití, ulehnout do lehátka  a kochat se nádherným výhledem do šumavských krajin. Relax nade vše.
My zde ochutnali několik druhů masa, ale nenechali jsem si ujít ani salát či paštiku. Líbí se mi, že si zde vybere kdokoliv. Mají výběr ze salátů s kozím sýrem, ale i z několika druhů mas. Jídelní lístek je stručný, ale výstižný. Dezerty to samé. Vše k sobě krásně ladí a pokud si přecijenom nevyberete ze stálého jídelního lístku, tak zde nabízí i denní nabídku. K tomu si můžete odvést nějakou pochutinu i na doma, jako třeba hovězí ve vlastní šťávě, paštiku či škvarkovou pomazánku. A foodstyling? Lepší jsem snad neviděla. Je neškrobený a jedlý, ale zároveň barevný, fotogenický a prostě škoda jíst.
Takže pokud jste zde stále nebyli a dávali jste si na čas jako my, tak neváhejte a určitě vyražte.

Další: Pivovar Lyer (Modrava)
Restaurace v Zámku Hrádek (Sušice)
Restaurace Mlázovy (Kolinec)

AKTIVITY:
Nebeskrám (Kašperské hory)
Nebeskám je ve stejné budově jako Nebespán. Tento krámek je otevřen pouze sobota a neděle, avšak opravdu stojí za podívanou.
Při vstupu do krámku vás omámí vůně levandule, která je tam i ke koupi. Avšak mě nejvíce zaujal celkový vzhled krámku. Je opravdu útulný a plný lokálních potravin a výrobků. Lze zde zakoupit plno ručně vyráběných hraček, jak háčkovaných, tak šitých. Dále naprosto dokonalé marmelády, které vyrábí přímo majitelka hotelu a krámku. Měla jsem tu čest je ochutnat na snídani a aniž bych věděla, že jsou od ní, tak je je chválila. Rozhodně to není přeslazený cumel, ale naprosto dokonalá chuť místního ovoce. Nejvíc mě ale zaujala švestková. Nevím, zda to je tím, že už je za okny vůně podzimu, ale rozhodně to bylo tím, že ta vůně se skrývala ve skleničce švestkové marmelády. Dále zde prodávají domácí sirupy, lokální keramiku, lokální sýry, dorty a nebo si můžete vzít kávu s sebou, pokud se vám nechce přímo do Nebespána.

Muzeum hraček (Kašperské hory)
Tohle muzeum bylo pro nás celkem zklamáním, ale rozhodně stojí za návštěvu, hlavně pokud máte děti. Je to poměrně malá místnost v půdních prostorách naplněná různými historickými hračkami. Bohužel mi zde chybí nějaké informace, jako odkud hračky pochází, jak jsou staré či jaká firma nebo člověk je vyráběl.
Sedí zde starý pán, který vybírá vstup 20 Kč a bohužel (ač jsme zde byli snad jediný za poslední týden), tak byl celkem neochotný. Mile jsme se ho ptali na různé informace o hračkách a bylo vidět, že ho vyloženě rušíme.
Nakonec jsme chtěli koupit dřevěnou hračku barvenou od Detoa, které už máme doma a na to nám řekl, ať je nekupujeme, že ač je to potravinářské barvivo, tak je to blbost a dítě se může otrávit :-D No tak jsme tedy raději koupili nebarvenou, ač mi je jasný, že to pravda není.
Ale pokud chcete nějakou dřevěnou hračku, tak sem určitě zajděte. Ceny jsou až směšné. Koupili jsme cca 30 cm velké dřevěné auto pro Tobíka a stálo 200 Kč. Což na to, že to je ruční práce je vážně výsměch. Takže z tohoto důvodu tohle místo doporučuji.

Muzeum Šumavy (Kašperské hory)
Do tohoto muzea jsme nakonec nešli, protože bylo zavřeli. Avšak jsme si zjistili, co zde mají a stejně by nás to asi úplně nebavilo. Ale věřím, že ostatní si v tomhle místě zálibu najdou. Mojí mamku by to tady určitě našlo. Jsou zde různé poznatky ze Šumavy či ukázky váz a obrazů. Vstup je 60 Kč a 20 Kč za použití fotoaparátu.

Stezka letních her (Kašperské hory)
Při různých doprovodných hrách si na své přijdou všichni. Malým dětem jsou určeny jednoduché úkoly, pohybové a přemýšlivé tu jsou pro ty větší. Při složitějších úkolech se ale nebudou nudit ani ti, kteří už o Šumvaské přírodě něco vědí.
Protože je stezka určitě pro všechny věkové skupiny, od malých, po větší, až seniory, odpovídá tomu i struktura jednotlivých her. Najdete zde jednoduché úkoly pro malé děti, pohybové pro ty větší, přemýšlivé pro moudré hlavičky i těžší zadání pro ty, kteří již o Šumavě něco vědí.
Podle okousaných šišek pod stromy můžete zjistit, které zvíře zde pobývalo a hodovalo, stejné informace nám zanechá i trus, který tam po nich zůstal. Ze stop od zvířátek pak můžeme číst celé příběhy, které se v přírodě odehrávají

Sklářská huť (Kašperské hory)
Pokud vás zajímá něco o skle, tak rozhodně nevynechejte tohle místo. Je přímo na náměstí v Kašperkách. Uvítá vás milý pán a pokud budete mít zájem, můžete si vyfouknout vlastní skleničku. A to za vyzkoušení určitě stojí.

Hrad Kašperk (Kašperské hory)
Hrad se nachází cca 2,5 km od Kašperských hor a vede tam cesta přímo od Nebespána, kde jsme bydleli. Lze si ji zkrátit a dojet autem na parkoviště u hradu a poté jít 1,5 km. Cesta ale není vhodná pro kočárky či vozíčkáře. Hedikepovaní mají povolenku a mohou zajet přímo k hradu.
My vzali nosítko a vyrazili po svých přímo z Kašperských hor. Vstupné je zde 100 Kč za malý okruh a 150 Kč za velký okruh.

Hradlový most (Rechle/Modrava)
V Rechli vede přes řeku Vydru unikátní 72 metrů dlouhý dřevěný hradlový most, který je věrnou replikou bývalého historického mostu.
Most leží na začátku šestikilometrové bezbariérové trasy vedoucí podél Vchynicko-tetovského plavebního kanálu, která je vhodná i pro kočárky nebo vozíčkáře.
Lze tam dojet autem či na kolem z parkoviště přímo silnicí Antýgl-Modrava a nebo pěšky. A to po zelené z Rokytky/Antýglu cca 4 km.

Černé jezero (Špičák)
Na Černé jezero jsem se vydala po několika letech a tak jsem byla zvědavá, co se zde změnilo. Zaparkovali jsme na parkovišti na Špičáckém sedlu. Parkovné zde stojí 25 Kč/h. Odtud vede krásná asfaltová cesta (3,5 km) přímo k Černému jezeru. Takže výlet je opět vhodný pro kočárky či vozíčkáře. Cesta je opravdu příjemná, vede lesem, po cestě potkáte několik laviček se stolky nebo třeba infotabule.
Černé jezero je stále nádherně čisté. Asi (určitě) je to tím, že se zde stále nesmí koupat. Takže je vidět na dno. Chodí zde doslova ochočené kachny. Takže pokud jim chcete být v totální blízkosti, vezměte si kousek rohlíku. Já ho neměla a tak jsem je nachytala na švestkách, natáhla ruku a stejně přišly. Výlet to byl opravdu krásný a pohodový. Takový ten, jak si u něj vyčistíte hlavu.

Čertovo jezero (Špičák)
K Čertovu jezeru vede možná ještě nějaká další trasa, ale my se vydali přes Černé jezero. Takže auto necháte na stejném místě. Od Černého jezera tam vede kamenitá cesta s převýšením 100 m, takže už to není moc pro malé děti, ani kočárky.
My sice měli nosítko, ale už po cestě k Černému jezeru nám začalo pršet. Pláštěnka nás zachránila, ale i tak po příchodu k Černému jezeru nám byla poměrně zima a tak jsme se raději vydali zpět k autu. Jen co jsme k němu došli, tak začalo doslova lít jak z konve. Takže to bylo perfektní načasování.
Cesta od Černého jezera k Čertovu je dlouhá 2,5 km, takže to určitě  stojí za podívanou.

Vlčí stezka (Srní)
Na vlčí stezku musíte do Srní, přímo do Návštěvnického centra. Je to asi 1,5 km od infostánku Srní. Přivítá vás krásný areál, ve kterém se platí pouze parkovné a 30 Kč/h. Z toho jsem byla upřímně v šoku, protože hlavní budova je doslova nádherná. Je úplně nová, celá ze dřeva, jsou v ní toalety také zdarma a takové mini muzeum se spoustou informacemi. Vedle budovy je krásné hřiště a spousta zeleně. Jen pozor. Nesmí sem psi.
Od budovy vede krásná stezka lesem (cca 2,5 km). Po x metrech je vždy dřevěná info tabule se zajímavostmi o místních zvířatech a také lavičky se stolky pro chvíle odpočinku. Cesta vede až k ohradě s vlky. Všude psali, že člověk musí mít štěstí, aby je viděl. My ho asi měli, protože jsme viděli hned 4 z 11 vlků žijících v ohradě. A z toho 3 stáli ani ne metr od nás.
Procházka je to nádherná, pohodová, i když chvílemi do kopce. Avšak nic, co by nezvládly děti. Pro kočárky a vozíčkáře je zde kratší trasa (cca 700 m). Což opravdu chválím.

Jelení stezka (Kvilda)
Jelení stezka se nachází u Návštěvnického centra Kvilda. Výběhem prochází naučný okruh a jsou zde vyvýšené pozorovací přístřešky. Mimo výběh pokračuje naučný okruh, který podává informace o jelenech, rysech, prasete divokého a některými místními stromy a rostlinami. Velkou výhodou je, že celý výběh je vhodný pro kočárky či vozíčkáře. A vstup je také zdarma.
My sem vyrazili po obrovském nadšení z vlků, které jsme viděli opravdu na metr blízko. Ale po příjezdu jsem zjistili, že jeleni jsou v říji a pozorovací část je uzavřena a tak jsme šli aspoň na rysy. Tem se ale v pochmurném a upršeném počasí nechtělo ven a tak jsme se prošli okolím a i tak nachodili asi 5 km, takže procházka to byla pěkná. Cestičky vedou krásným lesem a tak si sem tam utrhnete houbu či nějakou tu borůvku.

Další: Dům divočiny-Haus zur Wildnis (Bavor/Ludwigsthal)
Netopýří stezka v zámeckém parku (Žihobce)
Broukoviště (Žihobce)
Zámek Mlázovy (Kolinec)
Zámek Hrádek (Sušice)
Výstava hraček v Zámku Hrádek (Sušice)
Interaktivní hra v Zámku Hrádek (Sušice)

Pokud  máte nějaké další tipy, tak mi je sem napište a já je ráda dopíši do článku a při další návštěvě vyzkouším.